Ondanks dat er al heel wat meer activiteit op de Nederlandse arbeidsmarkt is dan eerst, is het nog steeds erg lastig om de juiste mensen te vinden voor functies die gewild zijn. Er is een groot tekort aan arbeidskrachten in allerlei verschillende beroepenvelden. Wanneer jij op zoek bent naar nieuwe medewerkers heb je wellicht gemerkt dat deze zoektocht lang niet zo vlekkeloos verloopt als dat je normaal zou hopen of verwachten. Wil je er alles aan doen om de zoektocht zo goed mogelijk in te richten? Start dan met het optimaliseren van jouw candidate journey! Dit is de reis die een kandidaat aflegt vanaf het moment dat hij of zij besluit te solliciteren op een functie tot aan het onboarding traject. Wil je weten waarom het optimaliseren van deze reis zo belangrijk is? Lees dan snel verder.
De allereerste ontmoeting
Een allereerste ontmoeting is iets bijzonders, een speciaal en bijzonder moment waarop je eigenlijk gelijk door hebt of je een klik hebt met iemand of niet, of jullie energie matcht of niet en of jullie een vriendschap of wellicht een relatie kunnen opbouwen in de toekomst. Dit geldt niet alleen voor mensen onderling, dit geldt ook voor kandidaten met een potentiële werkgever. De eerste indruk is cruciaal en medebepalend voor een kandidaat of iemand aan de slag gaat bij jouw bedrijf of toch kiest voor een andere werkgever. Daarom is het zo belangrijk om jouw candidate journey te optimaliseren.
Het optimaliseren van die eerste indruk in de candidate journey doe je aan de hand van twee verschillende focusgroepen. De eerste focusgroep bestaat uit mensen die actief op zoek zijn naar een baan, dit noemen we ook wel de ‘actieve werkzoekenden’. De tweede focusgroep zijn de mensen die zich niet per se bewust zijn van het feit dat ze graag een nieuwe uitdaging zouden willen. Deze groep noemen we de ‘passieve werkzoekenden’. Deze groep wordt vaak getriggerd door een leuke vacature of een goede ervaring van iemand in hun omgeving (employer brand).
Actieve werkzoekenden bereiken
De actieve werkzoekenden bereik je het beste door goede functieprofielen te schetsen in de vacatures en de vacatures te plaatsen op pagina’s waar jouw focusgroep zich bevindt. Daarnaast is het van belang dat je een goede ‘werken-bij’-pagina ontwerpt met alle antwoorden op vragen die actieve werkzoekenden mogelijkerwijs zouden kunnen hebben. Je kunt hier ook de ervaringen en verhalen van huidige werknemers delen zodat de werkzoekenden een goed beeld krijgen van jouw bedrijf als werkgever.
Wil je graag weten waar jouw focusgroep zich voornamelijk bevindt? Dan is het wellicht nodig om eerst wat onderzoek uit te voeren. Dit maakt het makkelijker om gerichter vacatures te plaatsen en makkelijker in contact te komen met actieve werkzoekenden. Je kunt dit soort onderzoek ook uitbesteden aan een recruitment bureau dat gespecialiseerd is in het perfectioneren van de candidate journey. Een bekend recruitment bureau die zich hierin specialiseert is RPO staffing.
De passieve werkzoekenden aantrekken
Mensen die niet bewust op zoek zijn naar een nieuwe baan zul je niet snel tegenkomen op vacaturesites. Daarom vereist deze focusgroep ook een andere strategische aanpak. Het verrassende en enthousiasmerende aspect is hier veel belangrijker dan vacatures plaatsen op de juiste plek. Je kunt er daarom goed voor kiezen om een social mediacampagne op touw te zetten met hierin leuke verhalen van werknemers die bij jouw organisatie werken. Zo komen ze in aanraking met ‘werken bij…’ en zullen ze wellicht geïnspireerd raken om zich eens te verdiepen in de openstaande vacatures. Ben jij benieuwd naar hoe jij jouw candidate journey nog verder zou kunnen optimaliseren? Op https://rpostaffing.nl/ vind je meer informatie over dit onderwerp!